Koude acquisitie lastiger met nieuwe regelgeving.

Loes Munnik - Mahieu
Loes Munnik - Mahieu
02 augustus 2016

In 2018 verandert de Nederlandse regering de regelgeving omtrent de verwerking van persoonsgegevens. Een wijziging die de druk op de marketing en sales werkzaamheden behoorlijk zal opvoeren.

Wijziging verwerking persoonsgegevens

Want wat nu? Op 14 april 2016 zijn de nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens door het Europees Parlement aangenomen. Nederland dient deze wijziging in 2018 te hebben doorgevoerd. Zodra deze nieuwe regelgeving in Nederland van kracht is, betekent dit dat bedrijfsgegevens als een zakelijk mailadres en/of telefoonnummer ook onder de noemer ‘persoonsgegevens’ vallen. Lees ook artikel over de belangrijskte wijzigingen: Privacywetgeving 2018.


Deze wijziging maakt het ook ingewikkelder om bestaande klanten en contacten te benaderen wanneer zij niet specifiek toestemming hebben gegeven om benaderd te worden voor promotionele acties en andere informatie. Zij krijgen namelijk dezelfde bescherming als een prospect.

Wat verandert er voor mij als organisatie?

Het lijkt heftiger dan het in werkelijkheid zal zijn. Ook nu mogen organisaties niet zomaar iemand benaderen zonder dat de contactgegevens zijn verstrekt en toestemming is gegeven voor een contact. Wanneer de contactgegevens van de betreffende persoon die je wilt bereiken duidelijk vermeld staan op een site, is het wel toegestaan. Waarom? Omdat deze gegevens openbaar zijn en impliceren om contact op te nemen.


Wel is het nodig om nog eens goed aandacht te besteden aan je huidige communicatie rondom de privacyvoorwaarden en deze aan te scherpen. Met name bij een download, contactaanvraag of iets in die trant moet je duidelijk toestemming vragen of je ze ook over andere (gerelateerde) onderwerpen mag contacteren. Meer vakjes en vinkjes dus.

ID Factory privacy

Van koude naar warme acquisitie

Koude acquisitie is straks niet verboden, alleen lastiger om toe te passen zonder dat de regels worden geschonden. Dit neemt niet weg dat de druk, met name binnen de B2B sector, toeneemt om de sales en marketing anders in te richten.


Naast dat de regelgeving verandert, verandert de consument net zo goed. Het tijdperk waarin organisaties zelf bepalen waar de vraag ligt, is voorbij. De consument, jouw prospect, heeft de leiding genomen en bepaalt zelf wanneer en waar zij op zoek gaan naar informatie en een product of dienst. En daar waar zij zoeken, moet jouw organisatie aanwezig zijn.


Daar begint de online leadgeneratiestrategie van jouw organisatie. SEO en SEA zijn inmiddels vanzelfsprekend. Maar wat Google steeds belangrijker gaat vinden is content. Video’s, infographics, foto’s, blogs, allerlei vormen waarin kennis met de doelgroep kan worden gedeeld. Als organisatie zal je steeds meer gebruik moeten gaan maken van inbound marketing. Toch zijn nog veel B2B organisaties er van overtuigd dat persoonlijk contact en koude acquisitie nog steeds de sleutel zijn tot succes. Ze creëren wel iets van content, maar zetten het nog niet gericht in.


Persoonlijk contact blijft belangrijk en zal ook in de toekomst vaak een doorslaggevende factor zijn bij het aangaan van een overeenkomst. Maar om tot dat punt te komen, moet een prospect eerst op jouw site terechtkomen en overtuigd raken van de kennis, kwaliteit en kunde van jouw product of dienstverlening. Door middel van inbound marketing begeleid je als het ware prospects door hun buyer journey tot ze vrijwillig hun gegevens aan je afgeven (contactaanvraag, download) en je ze dan door middel van persoonlijk contact of verwante content verder kunt verleiden.

Hoe nu verder?

Ga na of je nu al voldoet aan alle gestelde eisen omtrent persoonsverwerking en gebruik de kennis die je nu hebt over de wijzigingen om de concurrentie een stap voor te zijn.


Zet je online leadgeneratie nog niet optimaal in? Bedenk dan dat je hier beter zo snel mogelijk mee kunt beginnen. Het kost tijd en energie om dit te bewerkstelligen, maar het al je meer waardevolle leads opleveren en uiteindelijk een hoop tijd besparen aangezien je niet meer bezig bent met ongeïnteresseerde prospects koud te bellen.

 

Jelle Marra
Jelle Marra

Sales & Marketing Director

jelle.marra@id-factory.nl
06 51 84 1654
Hi, mijn naam is
en ik werk bij
.
Ik heb een toffe uitdaging! Ik ben benieuwd naar hoe jullie mij zouden helpen met:
.
Verras mij via
.

Je hoort van ons!

Thanks voor jouw uitdaging.
We duiken erin en gaan ervoor om je zo snel mogelijk een reactie te geven. 

Kan je niet wachten? Bel 085 - 210 2010 en brand los.

Kantel je scherm om gebruik te maken van onze website.